Uudenmaan Meniere-yhdistys

Hyvät Uudenmaan Meniere-yhdistyksen jäsenet

Suomen Meniere-liitto ry on muuttanut nimensä Huimaus-ja Meniere-liitto ry:ksi. Tämä merkitsee suurta muutosta liiton toimintaan ja kyllä se välillisesti vaikuttaa myös yhdistysten toimintaan. Todennäköisesti yhdistyksemme sääntöjä on muutettava, jotta ne vastaavat liiton sääntöjä.

SYKSYN 2022 OHJELMAA

Keskiviikkona 14.9. klo 18 kokoonnumme Keskuskirjasto Oodissa, toinen kerros, ryhmätila 4. Kokoustilaan pääsee parhaiten rullaportaita ja henkilökunnalta voi tarvittaessa kysyä, missä kokoustila on ja ovella päivystää joku menieerikko. Seuraamme netin välityksellä Meniere-Akatemiaa, missä aiheena on Menieren taudin määritelmä ja oireet. Asiasta luennoi lääkäri Nora Pyykkö ja professori Ilmari Pyykkö vastaa lopuksi esitettyihin kysymyksiin. Tilaisuuteen kutsutaan erityisesti hiljattain diagnoosin saaneita sekä niitä, jotka eivät muutoin seuraa Meniere-Akatemiaa.

Kahvitarjoilun vuoksi pyydetään ilmoittautumaan Riitta Järviselle, tiedot alla.

Keskiviikkona 5.10. klo 18 Meniere-Akatemiassa yhdistyksemme jäsen, Eija Helander, kertoo menieerikon ravitsemuksesta ja sitä ennen yhdistyksemme varapj, Mikko Seeskorpi, esittelee lyhyesti yhdistystämme. Tätä tilaisuutta emme seuraa yhdessä, mutta tämä tiedoksenne. Lisätietoa Meniere-Akatemiasta ja sen aiheista syksyllä 2022 löytyy osoitteesta https://www.huimausjameniereliitto.fi/vertaistuki/meniere-akatemia/

Sunnuntaina 18.9. klo 12 lähdemme metsäretkelle Kaitalammelle luonto-oppaamme Reijon johdolla. Kuten on hyvin tiedossa, niin erityisesti metsässä kävely parantaa menieerikon tasapainoa, toki kaikenlaiset hyvät asiat, kuten verenpaineen lasku ja mielen virkistyminen kuuluvat myös kuvaan. Patikoimme rauhallisesti noin 5 km ja matkalla opas kertoilee meille monia luontoon liittyviä seikkoja. Ottakaa omat eväät mukaan, erityisesti juomaa, ja jossain vaiheessa voimme paistaa esim. makkaraa. Pienen pussin mahdollisten sienten varalta voi myös sujauttaa laukkuun. Ystävä voi tulla mukaan.

Elielinaukiolta, laiturista 23, lähtee klo 11 bussi 345 Kaitalammelle. Matka Kaitalammen pysäkille kestää 45 min ja sinne pitää ostaa ABC-lippu. Omalla autolla tulevat kääntyvät Kaitalammen jälkeen jyrkkää mäkeä parkkipaikalle, joka on tien vasemmalla puolella. Yritämme järjestää myös mahdollisia kimppakyytejä. Pieni sade ei retkeilyä haittaa, mutta jos sataa kaatamalla, niin osallistujille ilmoitetaan retken peruuntumisesta.

Ilmoittautumiset Riitta Järviselle, jolta saa lisätietoja.

Tiistaina 18.10. klo 17 kulttuuriretki Hakasalmen huvilaan, Mannerheimintie 13 b, missä on näyttely Rikoksen ja rakkauden kaduilla. Kalliossa on kuvattu sadan vuoden aikana kymmeniä elokuvia ja tv-sarjoja, jotka lomittuvat alueen oikeaan historiaan. Lopuksi voi miettiä, pitääkö myytti rikollisten ja juoppojen tyyssijasta edelleen paikkansa? Näyttely on vahvan visuaalinen ja elokuvamaisen elämyksellinen.

Hinta museokortti tai 10 €, yhdistys maksaa opastuksen. Ilmoittautumiset Hilkka Hintikaiselle, tiedot alla.

Lauantaina 19.11. klo 12-15 Mindfulness-kurssi Helkan tuvalla, Haagan urheilutie 12. Mindfulness tarkoittaa kehon ja mielen hyvinvointia, tietoista tässä hetkessä elämistä, itsemyötätuntoa. Mindfulness-harjoittelu lisää kehon ja mielen kykyä rentoutua, poistaa stressiä ja tukee sairauteen liittyvien pelkojen ja ajatusten hallintaa. Ota mukaan rennot vaatteet ja esim. villasukat. Jos teet harjoituksia mieluiten maaten, niin jumppa-alusta ja kenties pieni tyyny on hyvä ottaa mukaan.

Kurssin pitää sosiaalipsykologi, lyhytterapeutti ja mindfulness-ohjaaja Eeva Honkanummi. Kurssi on yhdistyksen jäsenille ilmainen, kahviraha 10 € maksetaan yhdistyksen tilille.

Helkan tupa on Helsingin kuuloyhdistyksen tila. Katso kulkuohjeet HSL:n reittioppaasta. Busseilla 41 ja 32 sekä junalla Huopalahden asemalle pääsee lähimmäksi.

Ilmoittautumiset Mikko Seeskorvelle, tiedot lopussa.

Maanantaina 12.12. LAULETUT LAULUT klo 19 Vallilan Kansallisteatterissa, Aleksis Kiven katu 17. Lauletut laulut on Kansallisteatterin näyttelijöiden tunnelmallinen lauluilta, joka käsittää niin vanhoja tuttuja kuin harvinaisempiakin lauluja 1800-luvun lopulta aina tähän päivään. Esitys on orkesterin ja näyttelijöiden musiikillinen kunnianosoitus 150-vuotiaalle teatterille.

Lippuja on varattu 30 kpl ja hinta on yhdistyksen jäseniltä 20 €, muilta 40 €. Ilmoittaudu Riitta Järviselle viimeistään 4.11. ja liput tulee maksaa yhdistyksen tilille FI75 5722 9020 0273 52 viimeistään 8.11. Vain maksun suorittaneille lunastetaan lippu.

Teatteri sijaitsee Vallilan konepajan alueella ja bussi-ja ratikkapysäkkejä on Aleksis Kiven kadun, Traverssikujan ja Teollisuuskadun varrella. Myöskään Pasilan asemalta ei ole pitkä matka kävellä.

Uudenmaan Meniere-yhdistys ry täyttää 30 vuotta ensi vuonna 2023. Sitä ennen toimimme vuoden Oulun yhdistyksen etäkerhona. Vietämme juhlaa retken merkeissä. Varaa jo kalenteriisi päivä lauantai 27.5.2023, jolloin suuntaamme tilausbussilla Kotkaan ja lähiympäristöön. Juhlaretkestä tarkemmat tiedot myöhemmin.

Ota meihin yhteyttä

Riitta Järvinen, puheenjohtaja
riitta.e.k.jarvinen@gmail.com 045 1090450

Mikko Seeskorpi, varapuheenjohtaja
mikko.seeskorpi@gmail.com 050 5343341

Theresa Helminen, sihteeri
uudenmaan.meniere-yhdistys@kolumbus.fi

Iina Pasanen
iina.pasanen@pp.inet.fi

Hilkka Hintikainen
hilkkahintikainen@gmail.com 040 7635543

Yhdistyksen vertaistukihenkilöinä toimivat:

Hilkka Hintikainen                    040 7635543                             hilkkahintikainen@gmail.com

Riitta Järvinen                           045 1090450                             riitta.e.k.jarvinen@gmail.com

Sirpa Näkyvä                                                                                 sk.heikkonen@gmail.com

Muissa asioissa sihteeriin saa yhteyttä s-postilla uudenmaan.meniere-yhdistys@kolumbus.fi

Kuva Kaarina Hakkarainen-Hassi

Uudenmaan Meniere-yhdistyksen hallitus 2022:

Puheenjohtaja: Riitta Järvinen

riitta.e.k.jarvinen@gmail.com

puhelin:  045 1090450

Varapuheenjohtaja: Mikko Seeskorpi

mikko.seeskorpi@gmail.com

puhelin: 050 5343 341

Sihteeri: Theresa Helminen

uudenmaan.meniere-yhdistys@kolumbus.fi

Iina Pasanen

iina.pasanen@pp.inet.fi

puhelin: 040 7458 449

Hilkka Hintikainen

hilkkahintikainen@gmail.com

puhelin: 040 7635 543

Jäsenyys

Liity jäseneksi. Valitse paikallisyhdistykseksi Uudenmaan Meniere-yhdistys, niin saat jäsenkirjeen ja kaikki jäsenyyden edut.  (Linkki avautuu sisäiselle sivulle). Meniere-liitto lähettää jäsenmaksut keväällä, jäsenmaksu 25 euroa.

Liity jäseneksi. Valitse paikallisyhdistykseksi  Uudenmaan Meniere-yhdistys, niin saat jäsenkirjeen ja kaikki jäsenyyden edut.  (Linkki avautuu sisäiselle sivulle). Meniere-liitto lähettää jäsenmaksut keväällä, jäsenmaksu 25 euroa. On tärkeää maksaa jäsenmaksu, sillä jos se jää hoitamatta, niin vuoden lopulla putoaa pois jäsenrekisteristä.

Tiedotamme tapahtumista  Meniere-postissa, jäsenkirjeissä sekä Meniere-liiton verkkosivulla. Ohjelmamuutoksia päivitetään YLEn teksti-tv-sivuilla  559

Monelta Uudenmaan Meniere-yhdistyksen jäseneltä puuttuu  edelleen jäsenrekisteristä  sähköpostiosoite tai se on muuttunut. Jotta jäsenkirjeemme ja ohjelmat tavoittaisivat kaikki, pyydämme sinua päivittämään liiton jäsenrekisteriin muuttuneet tietosi: nimi, osoite, puhelinnumero ja erityisesti  sähköpostiosoite. Jäsenrekisteri löytyy osoitteesta https://www.suomenmeniereliitto.fi/

(Linkki avautuu sisäiselle sivulle, pdf-tiedosto).

Muutostiedot voi lähettää myös Suomen Meniere-liiton sähköpostiosoitteeseen: jasenrekisteri@suomenmeniereliitto.fi

(linkki avautuu ulkoiselle sivulle)